Ett programarbete skulle kunna se ut så här om man bara gjorde en tom mall med rubriker. Rubrikerna skulle kunna variera beroende på önskan och målsättningar med vad man planerar och gör. Det här programmet utgår ifrån att man beskriver det befintliga beståndet och uppdaterar sitt Basprogram. Basprogrammet fungerar som planering för hur man vill arbeta med sina lokaler över tid, vilka standards som ska garantera likvärdighet både för nytt och gammalt bestånd. Troligt är att har man koll på sina lokaler så vet man också hur man ska bygga nytt. Tänk dig själv att du skulle skriva ner text under varje rubrik nedan:
Arbetsgång
Basprogram
Grundläggande program för skolhus i kommunen
- Objektprogram
- Basprogrammets anpassning till lokala och tidsmässiga förutsättningar
- Projektering
- Uppföljning av program
- Byggnation
- Uppföljning av program
- Uppföljning löpande av projekteringen
- Inredning
- Uppstart
- Bruksfas
- Bruksanvisningar
- Ombyggnation
- Anpassning
- Drift
- Skötsel
2 Styrande idéer och ramar
- Vision
- Skolan i samhället
- Socialisation
- Service
- Attraktion
- Utveckling
- BRÅ
- Skolan i kommunen
- Kunskap
medborgare
mogen individ
anställningsbar
3 Lokalprogram
- Befintliga skolhus
- statistik
Nyckeltal
Styrtal
Ekonomi
- Arbetsmiljöerfarenheter
miljöupplevelse
Belysning
Luftkvalitet
Ljudklimat
Termiskt rumsklimat
Allergier
tillgänglighet
Städning
- Verksamhetsfunktioner
Organisatoriska
Pedagogiska
Tekniska
Basstandards
Uterum
- Inredning
fast
lös
- Ekonomi
Incitamentsfreågor
Skolpeng och lokalpeng
Ekonomiska ramar
MIljö och hållbarhet
materialval
Underhåll
- Fastighetsägaraspekter
- Bygga nya skolhus
- Ramar och plattform
Kapacitetstal över tid
Lokalmässiga möjligheter och begränsningar för olika målgrupper
Förskola
Förskoleklass
1-3
4-6
7-9
Grundsärskola
Särskild undervisning
Fritidshem
Annan möjlig verksamhet
Ekonomi
Investeringskostnader
Hyreskostnader
Underhåll och ekonomi
Ekonomi över tid
Kostnad per elev
Kostnader för skadegörelse
Skolhusets kontext
Kommunala intressenter
Uthyrning
Lokaler och funktioner som skall samnyttjas
Fritidsgård
Ämneslokaler
Matsal
Aula
Andra intressenter
Kyrka
Aula
Föreningar
Företagsamhet
Annat
Tomt och topografi
Trafik till och från skolan
Avlämningsplatser
Skolskjutsar
Yttre transporter ut och in
Inre transporter
Internkommunikation
Arbetsmiljöerfarenheter
Funktionalitet och kvalitetssäkring, m.m.
Miljöupplevelse
Belysning
Luftkvalitet
Ljudklimat
Akustik
Ljuddämpning
Termiskt rumsklimat
Solinstrålning
Allergier
Tillgänglighet
Städning
material och städmetoder
Estetisk/hygienisk städning
Fasta installationer med behov av rengöring
Verksamhetsfunktioner
Organisatoriska
Skolans organisation över tid
Pedagogisk
Administrativ
Service och stöd
Antal personal/bemanning
Arbetsrum
Rast och avkoppling/vila
Personlig förvaring
Pedagogiska
Undervisningslokaler
Ämnessalar/specialsalar
Ämnesspecifika funktioner
Svenska
Matematik
Engelska
Språk
NO
SO
Bild
Musik
Slöjd
Hem o konsumentkunskap
Subtopic
Ämnessärskiljande
Ämnesintegrerande
Ämneskompetens KÖF
Beläggning
Utnyttjandegrad
Klassrum
Situationer och behov
Enskilt arbete
Pararbete
Grupparbete
Föreläsning helklass
Föreläsning grupper
Klassmöte
Arbete med hjälpmedel
Arbete genom IKT
Utnyttjandegrad mot ämnesrum
Hemvist
Grupprum och mötesrum samtalsrum
Skolbarnsomsorg
Lokaler för särskilt stöd
Kunskapssyn
konsekvenser av kunskapssyn för verksamhet
Rumsmässiga konsekvenser av konsekvenser av kunskapsyn
Förvaring
Enskild förvaring
Gemensam förvaring
Tilgängligt i rum
tillgängligt i närheten
Tillgängligt för saker som används i säsong
Uteförvaring
Tekniska
Husets pedagogik
Styrning/reglering av tekniska funktioner
Kanalistation
Inredning
fast
lös
Uterum
Basstandards
MIljö och hållbarhet
Återvinning
Fraktioner
Energi
Kommunikationer
Säkerhet
Lås o larm
In och utpassage
Skalskydd
Sektorsindelning
Brand
Trygghet
Orientering och skyltning
Byggnadens informativa innehåll